Omeletwrap : 2 variaties, 2 smaakbommen

Omeletwrap
Omeletwrap

Als het aan mijn kinderen lag, zouden ze alle dagen eieren eten, zo gek zijn ze erop, wat natuurlijk niet kan. Op zondag echter staan eitjes vast op het ontbijtmenu en dat vinden ze geweldig. Iedereen hier in huis heeft zo zijn favoriete wijze waarop die bereid moeten worden, het duurt dus wel even alvorens we werkelijk aan tafel kunnen schuiven. Sélène, de jongste, wil sowieso een eitje om uit te lepelen. Ze loopt dan naar de schuif en zoekt lang naar het kleinste lepeltje dat ze kan vinden om er toch maar zo lang mogelijk aan te lepelen. Manon, de oudste, geeft de voorkeur aan een omeletje en dat wil ze dan graag zelf doen, dus daar hoort soms nog wat geklungel bij. Jan, de man des huizes, wil een spiegeleitje en tot slot, geef ikzelf de voorkeur aan een roereitje of een “specialleke”, zoals dit hier.

Dol op hartig ’s morgens, maakte ik deze omeletwrap, een gezondere versie van een gewone wrap. Ik maakte twee verschillende variaties: één met kippenreepjes en mango en de andere met zalm, ricotta en avocado. Het zijn allebei smaakbommetjes, ik kan niet kiezen. Ook de kinderen vonden ze lekker. Het voordeel eraan is dat dit gerechtje opnieuw zeer veelzijdig is. Aangezien het ook heel lekker koud is, kan je deze wraps gerust op voorhand maken, meenemen naar kantoor en koud opeten bij de lunch. Als je ze in stukjes snijdt, krijg je een soort van sushi. Haal de stokjes maar boven, ze zijn heel lekker als hapje. Hoe je ze ook eet, laat het jullie smaken!

Ingrediënten:

Voor 1 omeletwrap:

1 ei, 1 eiwit, peper, zout, fijngesneden verse kruiden: ik gebruikte munt en koriander

Vulling met kip:

1/2 kipfilet, 1/2 mango, cayennepeper, lente-ui

Vulling met zalm:

2 sneetjes gerookte zalm, 2 el ricotta, 1/2 avocado, een paar druppeltjes citroensap, lente-ui, peper

Bereiding:

Wrap: Doe het ei en het eiwit in een kommetje en klop los. Je kan ook gewoon 2 eitjes gebruiken maar de smaak van het ei is dan veel overheersender en de wrap is vaster met een eiwit erbij. Voeg de fijngesneden kruiden, peper en zout toe.

Verhit olijfolie en giet het eiermengsel in de pan. Verlaag onmiddellijk het vuur naar een laag vuur en laat 4 à 5 min. bakken tot een wrap. Het gemakkelijkste is om de wrap in de pan te laten liggen en daarin te vullen om te voorkomen dat de wrap toch zou breken bij het overhevelen naar een bord.

Voor de variatie met kip: 

1. Kruid de kipfilet met peper en zout en snijd in dunne, langwerpige reepjes. Snijd de mango eveneens in dunne reepjes. Snijd de lente-ui fijn.

2. Bak de kipfilet in olijfolie. Voeg de mango en laat deze even meegaren. Kruid met cayennepeper.

3. Leg de kip en de mango op de wrap en bestrooi met de lente-ui. Rol op.

Heb je nog vulling over? Serveer in een potje bij de wrap.

Voor de variatie met zalm:

1. Laat de wrap even afkoelen. Bekleed met zalm (blijf even van de rand). Strijk hierover ricotta. Leg daarbovenop de avocadoreepjes. Besprenkel met wat citroendruppels. Bestrooi met lente-ui. Kruid met peper. Rol op.

Heb je nog vulling over? Serveer in een potje bij de wrap.

 

Andere hapjes vind je hier

Andere ontbijt-ideetjes vind je hier 

Andere voedselzandlopergerechten vind je hier

 

 

3 Reacties

  1. Superlunchtip… ben al een tijdje op zoek naar gezonde lunchgerechten om mee te nemen naar het werk. Makkelijk, snel en wellicht erg lekker. Zal ik zeker eens uitproberen. Bedankt voor de tip!

  2. Pingback: Tips voor een herfstpicknick - mamaexpert

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*